.. The Day After Tomorrow ..

Still there today for tomorrow?

Fenomena Halo

Malam ini, aku dah dapat 3 calling dari kawan-kawan mengenai apa yang dah terjadi... Diorang bertanya pada aku, apa yang dah berlaku pada bulan pada malam ni?? Seolah-olah ada lingkaran cahaya yang mengelilingi Bulan.. Apakah ada makna disebalik kejadian ini? Lantas, aku pun mula bercerita yang ianya dinamakan sebagai fenomena Halo.. Ikuti kupasan selanjutnya yang bakal aku terangkan di bawah ...

(sumber dari : http://kanyanganku.wordpress.com)


Dan gambar disebelah ini, adalah hasil observe aku menggunakan Software Stellarium 0.10 (Latest Version) yang aku guna ketika menghadiri kursus Sijil Falak di UDM bulan Mei baru-baru ni..



Imej ini aku capture sendiri dengan menggunakan software yang sama... untuk kita lihat lebih dekat lagi keadaan Bulan sebenar sekarang... Kawah-kawah Bulan boleh kita lihat dengan jelas di bahagian atas!! Subhanallah ...!!


Halo, dalam bahasa dan tulisan Latin ἅλως, juga disebut sebagai nimbus atau gloriole. Merupakan fenomena optik yang menampilkan bentuk cincin di sekitar sumber cahaya. Di alam biasanya kita lihat kettika bulan purnama atau ketika matahari terang di siang hari.

Fenomena tersebut terjadi akibat refleksi (pantulan) dan refraksi (pembiasan) cahaya matahari/bulan oleh kristal-kristal ais yang terdapat di awan cirrus, awan yang terletak di lapisan atmosfera yang disebut troposfera, sekitar 5-10km dari permukaan bumi.

Fenomena halo bisa juga kita temui ketika melihat cahaya kecil yang menyala di ruangan gelap, atau lampu jalan di malam hari.

0 comments:

Post a Comment