.. The Day After Tomorrow ..

Still there today for tomorrow?

Berdebar-debar menantikan Al-Debaran


Alhamdulillah... malam ni dapat jugak tengok buruj Taurus walaupun sekarang dalam keadaan hujan. Terasa dalam hati nak explore aje sky malam ni. Puas hati sebab dari tadi asyik duk berdebar aje.. rupa-rupanya.. "ada" yang sedang menunggu. huhu.. Ku bukak la Stellarium 0.10. Asyik duk explore, terjumpa dengan Al-Debaran.. patut la berdebar-debar sangat.. heheeh...  Korang tau ke tak Al-Debaran tu apa benda sebenarnya?? Meh sini aku nak bercerita..

Al-Debaran ialah datang dari perkataan Arab jugak.. satu kata nama (memang la wey... hehe) yang mana bintang yang paling terang bagi buruj Taurus.. Selain itu, Al-Debaran juga adalah suatu bintang merah besar pertama yang terletak di mata Taurus (lihat gambar) ; The Bull's Eye dan ia juga badalah bintang terang dalam kumpulan Hyades.

Barangsiapa yang lahir dalam bulan Taurus.. bangga la tu.. huhu.. Pada pengamatan aku tadi, bintang ni berada pada magnitud 0.85 dan kedudukannya sekarang adalah sejauh 65.11 tahun cahaya. Manakala altitud dan azimut 7343’ 16” / 639’ 60”...

Banyak lagi nak explore.. tapi sempat capture yang ni jek.. nanti ada lagi.. nantikan!!



0 comments:

Post a Comment