.. The Day After Tomorrow ..

Still there today for tomorrow?

Fenomena Sepanjang Disember/ Zulhijjah 1430 H

Hari semakin cepat berlalu. Dan kita juga semakin dimamah usia. Terasa cepat masa berlalu pergi meninggalkan kita dan sekarang berada di bulan Miladi ; Disember dan pada masa yang sama bulan Hijri juga di penghujung waktu ; Zulhijjah. Saya sempat melayari laman sesawang Makmal Fizik Angkasa Universiti Malaya (UM) yang dikawal selia penuh oleh Prof. Dr. Zambnri Zaimuddn di mana menempatkan senarai fenomen-fenomena yang bakal berlaku sepanjang Disember 2009.

Fenomena Astronomi
 
02 Dis - Bulan penuh
13 Dis - Hujan meteor Geminid
16 Dis - Cerapan hilal Muharram 1431 H
19 Dis - Planet Utarid berada 20.3o sebelah timur Matahari
22 Dis - Matahari berada pada kedudukan paling selatan Bumi
31 Dis - Bulan penuh (Gerhana Bulan Separa: 1:15 ~ 5:30 pagi) 


Yang paling menarik minat saya untuk mengkaji dan merangka untuk di paparkan melalui blog saya kelak ialah fenomena yang bakal berlaku pada 13hb Disember 2009 bersamaan 26 Zulhijjah 1430 H di mana Hujan Meteor Geminid bakal berlaku dan waktu kemuncak yang bakal kelihatan dengan lebih jelas adalah sekitar pada jam 4 pagi. Menarik bukan ??

Bagi Cerapan Hilal Muharram 1439 H, data rukyah telah ada pada saya sebenarnya namun ada beberapa lagi data yang saya dapati tidak lengkap dan memerlukan pemerhatian saya selanjutnya. Mungkin pada hari tersebut saya akan cuba post kan secara gambaran melalui simulasi dengan menggunakan perisian Stellarium 0.10 yang ada pada saya untuk paparan semua. (InsyaALLAH jika diberi kesempatan waktu untuk berbuat demikian).



Bagi fenomena Hujan Meteor Geminid, saya akan cuba untuk mendapatkan info-info dari mana-mana sumber yang dipercayai agar dapat dikongsi bersama anda semua, apakah sebenarnya yang dikatakan sebagai Hujan Meteor Geminid ini..:-)

0 comments:

Post a Comment