.. The Day After Tomorrow ..

Still there today for tomorrow?

... Jom!! Bagaimana Nak Rawat Komputer Anda ??? ...


Selama ini, anda mesti tahu menggunakan komputer je kan? Dan tak tahu macam mana nak jage dengan baik notebook @ PC anda. Gembira mana pun kita setelah ada notebook @ PC sendiri namun, penjagaan yang rapi perlu ada bagi memastikan OS kita akan berjalan dengan baik lagi tanpa sebarang gangguan serta melindungi file-file yang penting dalam sistem kita ...

5 tips perawatan komputer :

  1. Jangan sesekali mematikan komputer dengan menekan button power sebelum OS/Windows benar-benar telah mati dan hard disk sudah tidak bekerja ( lampu indikator hard disk sudah tidak berkelip). Mematikan komputer dengan menggunakan button power tanpa menunggu OS berhenti akan menyebabkan kehilangan data atau file-file sistem Windows, lakukan bila terpaksa saja. Lebih parah lagi jika kerosakan yang timbul adalah kerosakan secara fizikal hard disk akibat head mengenai permukaan hard disk. Kalau boleh, lakukan reboot komputer dengan menekan Ctrl + Alt + Delete bersama-sama dan lakukan sekali lagi untuk reboot.
  2. Beli UPS (Uninteruptable Power Supply). UPS mencegah komputer dari kerosakan yang disebabkan tegangan lebih@kurang. Pada ketika listrik mati bererti komputer dimatikan tidak sesuai. Prosedur dan akibatnya ada pada point 1.
  3. Backup, backup, backup, jangan tunggu hingga besok!!! Lakukan backup data yang penting ke external storage misalnya floppy disk (tak tahu la kalo ada lagi yang still pakai ..:) ) , Zip Drive, CD-RW, DVD-RW dan lain-lain.
  4. Lakukan Scandisk dan Defragmentation sebulan sekali. Hal ini akan menjaga hard drive supaya baik dan tidak rosak.
  5. Jangan sekali-kali mencabut peripheral dari komputer jika komputer dalam keadaan menyala. Hal ini akan merosakkan soket atau motherboard. Pengecualian adalan untuk peripheral yang “hot pluggable” misalnya USB drive. Kalau tak tahu apa itu peripheral “hot pluggable” so, ingatlah point 5 ini.
Ada lagi tips.. tapi aku bagi kat korang yang ni dulu... nanti aku post kan lagi... BEST OF LUCK!!

0 comments:

Post a Comment